Læringsbrettet gir mange muligheter, som også Saga skole har omfavnet. De kom i gang med læringsbrett i februar. Karen Meland Pedersen har vært lærer i Altaskolen i over 20 år, og hun ser at læringsbrettet gir dem gode muligheter til å utvide klasserommet. Elevene trenger ikke å jobbe på klasserommet, men Karen har likevel mulighet til å kontakte dem via Showbie og følge dem opp underveis.
Hun forteller om en oppgave som virkelig fikk frem elevenes kreative side.
– Jeg ba dem å gå ut og ta bilde av en vegg på skolen. Etterpå skulle de dekorere veggen på læringsbrettet med tanke på hvordan de ville fremstille skolen sin. Dette engasjerte elevene og det ble laget utrolig mange flotte bilder. Elevene drømte seg bort i muligheten til å dekorere skolen selv, smiler hun og påpeker at dette er fremtiden, enten man vil det eller ikke. Og det gir mange spennende muligheter i skolehvedagen.
Karen er akkurat nå i videreutdanning, PFTK (Profesjonsfaglig digital kompetanse), og retter det mot kunst og håndverk.
– Man må varierer og være bevisst på at de ikke bare skal sitter på skjerm. Det er læring som foregår. Vi må være aktive og legge til rette for at elevene bruker læringsbrettet på best mulig måte. I tillegg mener jeg at i hvert fall jeg klarer å tilpasse undervisningen for hver enkelt elev på en bedre måte nå enn før vi fikk læringsbrett.